Labels

Friday 2 March 2012

UPSR contoh Karangan Jenis Dialog / Temu Ramah / Perbualan / Wawancara



Tajuk : Kawan kamu telah kehilangan duit. Dia suka menuduh orang lain tanpa usul periksa. Bagaimanakah
cara kamu menasihatinya ? Tuliskan perbualan di antara kamu berdua


( Kamu dan Azma berada di sudut kantin sekolah )
Malim :  Mengapa kamu bermuram saja, Azma ? Apakah kamu ada masalah ?
Azma :  Duit saya sebanyak sepuluh ringgit telah hilang Malim.
Malim  :  Macam mana boleh hilang ?
Azma :  Saya letakkan dalam beg. Balik dari rehat sahaja duit dah tak ada. Saya syak Tahir yang     curi,sebab waktu rehat dia tak keluar.
Malim :  Bukankah cikgu selalu menasihati agar duit jangan ditinggalkan dalam beg.  Sekarang sudah  hilang, mengapa pula menuduh tanpa usul periksa ?
Azma :  Jika bukan Tahir, siapa lagi ? Saya pasti memang Tahir ! Dia dengkikan saya  !
Malim  :  Jangan sesekali serkap jarang. Jika bukan dia, bagaimana kita mahu tutup  muka kita ? Baik kita jumpa Cikgu Zaidi. Guru disiplin itu boleh membantu kita.
Azma :  Betul juga kata kamu, Malim. Saya berasa bangga mendapat kawan   macam  k amu

No comments:

Post a Comment