Labels

Thursday 1 March 2012

ekonomi: kumpulan negara-negara anggota G-8

Apa itu kumpulan negara-negara G-8 

bagaimana ianya bermula 

Akibat daripada krisis ekonomi yang terjadi di awal tahun tujuh puluhan, Negara perindustrian utama yang mengamalkan sistem demokrasi memutuskan - atas jemputan Kerajaan Perancis - untuk mengadakan peringkat tertinggi untuk mencipta satu peluang atas tujuan pertukaran pandangan dan secara tidak formal untuk membincangkan langkah langkah yang mungkin boleh diterima pakai untuk menangani situasi ekonomi dan kewangan yang serius. 

Pertemuan pertama,yang setelah itu akan berlangsung setiap tahun, diadakan pada tahun 1975, di Chteau de Rambouillet, di luar Bandar Paris. Acara ini dihadiri oleh Ketua Negara dan Kerajaan daripada enam negara utama industri: Presiden Perancis Valry Giscardd'Estaing, Chanselor Jerman Helmut Schmidt, Perdana Menteri Itali Aldo Moro,Perdana Menteri Jepun Takeo Miki, Perdana Menteri Inggeris Harold Wilson dan Presiden AS Gerald Ford. 

Dari G6 untuk G8 

Objektif awal "Kumpulan Enam" (G6) adalah untuk menggabungkan kekuatan ekonomi mereka untuk mengatasi krisis ekonomi pertengahan tujuh puluhan , dan kesan daripada krisis minyak pada khususnya, dan pembaharuan sistem kewangan antarabangsa yang sangat genting akibat kejatuhan sistem pertukaran mata wang berdasarkan dolar kepada emas Bretton Woods . 
Dalam waktu kurang dari dua tahun, Kanada masuk pada tahun 1977 menukar G6 keG7. Masyarakat Eropah juga dijemput untuk hadir.

No comments:

Post a Comment