TEKNIK
BELAJAR BERKESAN
|
Pengenalan |
|
Bagi
mereka yang telah berjaya dengan cemerlang,beberpa pendekatan belajar telah
diamalkan. Para pengkaji teknik belajar telah juga menghasilkan beberapa
pendekatan pembelajaran yang berkesan. |
|
Terpulang
kepada kita sebagai pelajar untuk mengikuti teknik mana yang paling sesuai
dan paling mudah difahami. Untuk membantu pelajar di sini terdapat beberapa
teknik belajar akan diutarakan. |
|
Teknik Belajar 5R-STUV
|
1.
Recopy
[salin semula]
2.
Rework all model 5 x
[buat semula
contoh/cepat/5x]
3.
Recite out loud
Repeatedly [lafaz kuat berulang kali]
4.
Recheck
[semak semula]
5.
Reasonnablenes
[jawapan berpatutan/sebaliknya]
1.
s-sumarize
[ringkaskan nota penting]
2.
t-test your self [uji
diri anda]
3.
u-use
[gunakan]
4.
V-visualize
[bayangkan selalu]
|
Teknik Belajar Secara
Pembayangan
|
Otak kanan pula melibatkan aktiviti bersangkutan irama, imaginasi, warna, khayalan, ilham, corak, dimensi dan penggunaan tangan kiri.
Persoalan yang timbul adakah kita menggunakan kedua-dua bahagian otak dengan bijaksana. Umpamanya adakah kita selalu menggunakan otak kanan kita untuk menghayalkan pelajaran atau atau adakah ia selalu digunakan untuk menghayalkan dan mengimaginasi masalah peribadi, angan-angan kosong, dendam, hasad-dengki,amalan ilmu hitam dan perasaan yang tidak berhubungkait dengan pelajaran.
Jika otak bahagian kanan ini belum lagi digunakan sepenuhnya untuk mengkhayalkan pelajaran, maka masanya telah tiba kita mengkikis semua khayalan dan imaginasi kosong dan segerakan gunakan setiap saaat yang ada untuk khayalan digunakan untuk membayangkan pelajaran.
Teknik pembayangan perlu penumpuan. Penumpuan yang serius amat perlu. Sebaik-baik suasana ialah yang sunyi sepi seperti semasa berehat, semasa berbaring sebelum tidur malam, semasa duduk berseorangan menenangkan fikiran, semasa menumpang bas atau teksi, semasa di stesen bas dan lain-lain.
Sebagai contoh kita ambil suasan berbaring sebelum tidur. Bilik sudah gelap> Keadaan sunyi sepi. Dalam suasana ini, tenangkan fikiran. Mula bayangkan soalan-soalan, raja, sifir, graf dan apa juga yang telah dipelajari. Bayang ia satu demi satu. Untuk menguatkan tumpuan tulis, lukis apa yang diingat di atas tilam dengan menggunakan telunjuk anda. Amalakan ini setiap malam. soal diri anda, satu ke satu soalan, mata pelajaran ke mata pelajaran sehinggalah tertidur. Ulangi bila terbangun di tengah malam. Amalkan ia dari sehari ke sehari, seminggu ke seminggu, sebulan ke sebulan bermula ddari tingkatan 1 hingga ke tingkatan 6. Bila ruangan khayalan ini dipositifkan dengan fikiran sehat, anda akan rasakan hasil usaha ini. Bagi anda yang belum mengamalkannnya, cuba mula dari sekarang.
|
Rahsia-rahsia di sebalik pengurusan masa pelajar cemerlang.
|
1.
Masa
sebelum tidur - masa berbaring sebelum tidur. Aamalkan teknik belajar
secara bayangan. Menulis atau menyelesaikan masalah dengan cara menulis dengan
menggunakan jari telunjuk di atas tilam.
2.
Masa
terbangun di tengah malam( Belajar seperti No.1)
3.
Masa bangun
tidur. Subuh/pagi.Bayangkan pelajaran semalam.
4.
Masa ke
tandas waktu pagi (ingatkan perkara yang terlupa)
5.
Masa ke
tandas waktu malam (sama seperti No.4)
6.
Masa
bercermin (Lekatkan Nota penting Dekat cermin)
7.
Masa
sarapan pagi (Baca selembar dua suratkhabar)
8.
Masa
berjalan ke sekolah (Tanya diri-sifir dan formula)
9.
Masa
menunggu bas (Ulangkaji kad nota atau bayangkan)
10.
Masa di
dalam bas atau kereta (ulangkaji harian/cepat)
11.
Masa
berjalan ke sekolah ( Tanya diri pasal sifir , formula dan lain-lain lagi)
12.
Masa
sampai awal pagi ke sekolah ( ulangkaji harian/cepat)
13.
Masa
menunggu cikgu yang terlewat(ulangkaji cepat)
14.
Masa rehat
(ke perpustakaan baca ringkas buku-buku)
15.
Masa
sebelum pulang (Lwatkan pulang buat kerja rumah)
16.
Masa
berjalan pulang ( tanya diri pasal sifir)
17.
Masa
berada dalam bas ( baca kad nota)
18.
Masa rehat
selepas makan (baca novel/majalah)
19.
Masa rehat
selepas maka n malam (Baca rencana akhbar dan lain-lain)
20.
Masa
menonton tv (melukis rajah-rajah, peta, tulis formula dan lain-lain)
MASA BELAJAR WAKTU SUBUH
Lain-lain masa yang perlu diurus.
1.
Masa
ditelipon-pendekan perbualan
2.
Semasa
membantu ayah dan ibu (belajar cara bayangan)
3.
Masa
menunggu doktor (ulangkaji kad Nota)
4.
Masa
berjalan dipersekitaran sekolah (tanya/jawab diri anda)
5.
Masa
mesyuarat (ulangkaji kad nota sebelum mesyuarat)
6.
Masa
mendengar radio(kurangkan masa)
7.
Masa
menunggu kawan (ulangkaji kad nota)
8.
Masa
pelawat ke rumah (jika ramai, belajar di perpustakaan)
Jika anda mengamalkan masa-masa belajar
ini dengan betul dan disiplin,pasti anda akan berjaya dengan cemerlang.
|
Teknik Belajar PV3R
|
1.
Preview
(tinjauan awal)
2.
Question
(soal diri)
3.
Read
& Underline (Baca,garis dan tanda)
4.
Recite
& write (lafaz dan tulis nota)
5.
Review
(tinjauan akhir)
6.
Sumarize
(ringkaskan)
7.
Test
your self (uji diri anda)
8.
Use
(gunakan)
9.
Visualize
(bayangkan)
|
7 Cara Cemerlangkan Otak
|
1.
Positive
mental attitude & positive physical action.
2.
Air-clean
air for the brain.
3.
Mental
Challenges for the brain.
4.
Food for
the brain.
5.
Exercise
for the brain.
6.
Sleep
for the brain.
7.
Meditation
& power brain./
|
Amalan peningkatan daya ingatan
|
1.
Faham.
2.
Jarakkan/pecahkan
masa belajar.
3.
Lafazkan
isi penting dengan cara yang kuat.
4.
Percaya
pada diri sendiri.
5.
Ulang
berkali-kali.
6.
Guna
kata kunci, kata isyarat. kata rahsia & ungkapan lucu.
7.
Ulangkaji
semasa berbaring sebelum tidur & semasa bangun tidur.
8.
Bayangkan
selalu (20 peringkat masa cemerlang).
AMALKAN SEMOGA BERJAYA
No comments:
Post a Comment